At udfordre sine vaner

Vores vaner redder os – og udfordrer os. Vores vaner får os til at gøre en masse ting, uden vi behøver at bruge ret meget hjerneenergi på det. Og det er godt. Men det kan også ende med, at vores vaner overtager så meget af vores liv, at vi lever vores liv på den automatpilot, som vaner også kan betragtes som. Og det er skidt.

Hjernen fungerer sådan, at den fremmer det, den kender – det, vi før har gjort. Så det er stærke kræfter, vi er oppe imod.

At finde en balance mellem vaner og nye oplevelser er en udfordring, alle mennesker oplever.

Det er jo årstid for at tage sine vaner op til overvejelse og lave nytårsforsæt. Og det er jo fint nok. Én gang om året er dog efter min mening alt for sjældent, men det er bedre end slet ikke.

Det, der kan være det allersværeste, er at fastholde de beslutninger, du tager om at ændre noget i dit liv. Men et første vigtigt skidt er at blive bevidst om, at der er noget, du ønsker at ændre – og så begynde denne forandring – det vil sig at gøre noget andet, end du plejer.

I denne TED Talk har motivationen været kun at gøre forandringen i 30 dage. Det korte tidsrum har gjort det nemmere at overkomme for denne taler – og det virker godt nok overbevisende. (3:20)

Der er en lang række strategier for vanebrud, her er nogle af dem, jeg er stødt på:

  1. Lav små ændringer – ændringer, der er til at overskue.
  2. Sæt en tidsbegrænsning – så er det til at overskue, hvis det bliver for bøvlet.
  3. Visualiser resultatet af ændringen – fokuser på resultatet.
  4. Sæt et mål – delmål og mål er det, der får forandringen til at blive overkommelig.
  5. At være motiveret til at ændre ved vaner, fordi de ikke fungerer.

Det, jeg har sat mig for at ændre, er balance mellem den mængde impulser, jeg optager udefra, og hvor meget jeg selv producerer. Jeg flytter den tid, jeg bruger på at producere – frem til først på dagen. Så er jeg sikker på, at jeg får lavet det, jeg gerne vil lave, uden at blive forstyrret.

For mig har det betydet, at jeg hverken læser mails eller er på sociale medier, før jeg er færdig med at producere, og at jeg begynder med 20 minutters kreativ skrivning som det første, jeg gør, når jeg vågner.

Det har her efter 2 uger givet mig en ro, som jeg ikke havde forventet, jeg ville få, men også en oplevelse af at få skabt noget. Og så er det blevet nemmere at forblive i godt humør 🙂

Hvor ofte sætter du dig for at ændre dine vaner? Og hvilken strategi virker bedst for dig?

I ARTS in BUSINESS brænder vi for at fremme det nytænkende samarbejde på arbejdspladser. Vi tilbyder forløb og workshops, der inspirerer, motiverer og udvikler lederteams, afdelinger og projektgrupper.

Vores læringsteams består af en professionel kunstner og en erhvervserfaren proceskonsulent. Kunstneren bidrager med perspektiver, øvelser og historier hentet fra kunstens verden, og proceskonsulenten bidrager med processer hentet i den systemiske metode. I et levende og kvalificeret ”øvelokale” skabes der gennem involverende øvelser oplevelser, dialog og refleksion, der igen skaber nye måder at samarbejde på.

Hvis du vil vide mere: Kontakt Lene Bornemann tlf. + 45 22 40 21 80

Hvis du synes godt om dette indlæg, skulle du tilmelde dig vores nyhedsbrev der kommer ca. 6 gange om året med historier om kreativitet, ledelse, organisationsudvikling og hvad vi ellers er nysgerrige på.

LB@ARTSinBUSINESS.DK – WWW.ARTSinBUSINESS.DK – følg os på: LinkedInTwitter