Brug medarbejderne – de vil hellere end gerne!

Under finanskrisen har vi set, at virksomhederne reagerer på forskellige måder.

Mange har haft blikket stift rettet mod bundlinjen og forsøgt at neutralisere omsætningsnedgangen med omkostningsbesparelser – typisk ved at spare medarbejdere og medarbejderomkostninger. Det har rettet økonomien op – men til gengæld nedbrudt arbejdsmiljøet og dermed tillid, motivation, kreativitet, ansvarlighed og loyalitet hos medarbejderne.

Nu kommer en ny fase, hvor det vil være klogt at inddrage medarbejderne – dels i arbejdet med at finde besparelser, dels med at finde mere effektive måder at arbejde på – men også med at finde nye muligheder i form af nye markeder, nye produkter og nye processer.

En undersøgelse fra Userneeds viste for nylig, at 49% af danskerne mener, at det er vigtigt, at man er kreativ og innovativ på arbejdspladsen – men der er kun 20%, som formår at være det.

Jeg har senest arbejdet med to kunder,  hvor vi har arbejdet med at involvere medarbejderne i at skabe nye muligheder for deres arbejdspladser.

Sygehus

Den ene er et sygehus, hvor sygeplejerskernes arbejde er præget af mange negative historier om det at være sygeplejerske. Her blev en række sygeplejersker sat til at finde de gode historier frem: Hvorfor brænder du for at være sygeplejerske? Reaktionen fra ledelsen var klar:

 Hvor er jeg stolt over at være deres leder!

Og resultaterne var også meget synlige for sygeplejerskerne. En af dem sagde:

Jeg fandt ud af, hvor forskellige opgaver og udfordringer, der er som sygeplejerske på afdelingerne. Vi fik sat ord og billeder på hvor meget, vi kan som sygeplejersker. Vi fungerer som koordinatorer i det store sammenspil mellem patient, pårørende, læger, laboranter, fysioterapeuter etc. Vi har blækspruttefunktion. Vi skal kunne den praktiske og instrumentelle sygepleje og samtidig forholde os til de bløde værdier og være til stede og støtte patienten og de pårørende.

De blev igen stolte af at være sygeplejersker og blev yderligere motiverede til at udvikle deres fag og til at fortsætte indenfor faget.

PostDanmark

En anden kunde er PostDanmark, hvor man i dagligdagen er meget driftsorienteret. Derfor kan det være svært at få tid til at involvere postbudene i at udvikle arbejdspladsen, så man besluttede at inddrage alle medarbejdere i at finde på forslag til, hvordan man kan forbedre alles arbejdsdag.

Udover en masse gode idéer til, hvordan man kan forbedre samarbejdet, blev der skabt en entusiasme og medleven hos medarbejderne, som er guld værd.

I ARTS in BUSINESS brænder vi for at fremme det nytænkende samarbejde på arbejdspladser. Vi tilbyder forløb og workshops, der inspirerer, motiverer og udvikler lederteams, afdelinger og projektgrupper.

Vores læringsteams består af en professionel kunstner og en erhvervserfaren proceskonsulent. Kunstneren bidrager med perspektiver, øvelser og historier hentet fra kunstens verden, og proceskonsulenten bidrager med processer hentet i den systemiske metode. I et levende og kvalificeret ”øvelokale” skabes der gennem involverende øvelser oplevelser, dialog og refleksion, der igen skaber nye måder at samarbejde på.

Hvis du vil vide mere: Kontakt Lene Bornemann tlf. + 45 22 40 21 80

Hvis du synes godt om dette indlæg, skulle du tilmelde dig vores nyhedsbrev der kommer ca. 6 gange om året med historier om kreativitet, ledelse, organisationsudvikling og hvad vi ellers er nysgerrige på.

LB@ARTSinBUSINESS.DK – WWW.ARTSinBUSINESS.DK – følg os på: LinkedInTwitter