Det gik du glip af ved ikke at komme til forundringsfredag

Vi havde en inspirerende dag… Hvis du gik glip af dagen, kan du læse her, hvilke 5 opgaver, vi anbefaler, at du prioriterer i forandringsarbejdet. 

Først og fremmest gik du glip af alle de nysgerrige, energiske og engagerede mennesker, der var kommet. Og så gik du glip af at hilse på min nyeste samarbejdspartner, Jette Nielsen fra forundringsfabrikken.


At involvere alle, det er relevant for

Det er de færreste, der synes om at få trukket forandringer ned over hovedet. Så hvis dit forandringsprojekt skal lykkes, skal du samle de mennesker, der vil blive påvirket af forandringerne og involvere dem i forslag til og beslutninger om, hvad der skal gøres, hvornår og hvordan.

At skabe mening

For mange medarbejdere er forandringer blevet det samme som nedskæringer. Derfor er det vigtigt, at du som forandringsleder kommunikerer meget klart, hvilken effekt du forventer, at forandringen medfører – ellers vil projektet blive modarbejdet af medarbejdere, der er bange for at blive fyret. Og du skal sikre dig, at alle involverede kan se meningen med at ændre på “det vi plejer”.

Forandringsledelse

At styrke kreativiteten

I mange forandringsprojekter er du nødt til at eksperimentere – det er ikke altid, du på forhånd kan tænke dig til, hvad der skal til for at skabe den ønskede forandring. Det styrker evnen og lysten til at eksperimentere, når du styrker kreativiteten hos alle involverede. Kreativt arbejde fremmes af tryghed og positiv tilgang. Det styrker også forandringsarbejde – så træning af kreativitet vil fremme forandringsprojekter.

At anerkende det gode arbejde, der er udført hidtil og at tage udgangspunkt i medarbejdernes styrker

Når du tager udgangspunkt i at ville ændre noget, kan du vælge to veje: Finde de ting, der ikke virker, undersøge hvorfor de ikke virker og hvad der kan gøres for at få dem til at virke. Sådan har man arbejdet med mange forandringsprojekter. Vores anbefaling er at vælge den anden vej: Tag udgangspunkt i det, der fungerer godt og anerkend det – og så finde ud af at trække de gode erfaringer med over til at påvirke måden, I arbejder med forandringen på. Husk, at tage hensyn til de styrker, medarbejderne har og lade dem bruge styrkerne i forandringsprojektet. 

At give opmærksomhed og at sørge for en vedvarende og gentagen kommunikation

Forandringer sker ikke fra den ene dag til den næste. De tager tid. Derfor er opmærksomhed og tålmodighed dit stærkeste kort på hånden. Vi anbefaler, at du bruger historiefortælling i forandringsarbejdet, for det styrker kommunikationen og skaber en god ramme for forandringsarbejdet.

Har du lyst til et uforpligtende møde om dit forandringsprojekt, er du velkommen til at ringe/skrive til en af os:

Lene Bornemann T 2240 2180, LB@ARTSinBUSINESS.dk

Jette Nielsen T 3043 8560, jette@forundringsfabrikken.dk

I ARTS in BUSINESS brænder vi for at fremme det nytænkende samarbejde på arbejdspladser. Vi tilbyder forløb og workshops, der inspirerer, motiverer og udvikler lederteams, afdelinger og projektgrupper.

Vores læringsteams består af en professionel kunstner og en erhvervserfaren proceskonsulent. Kunstneren bidrager med perspektiver, øvelser og historier hentet fra kunstens verden, og proceskonsulenten bidrager med processer hentet i den systemiske metode. I et levende og kvalificeret ”øvelokale” skabes der gennem involverende øvelser oplevelser, dialog og refleksion, der igen skaber nye måder at samarbejde på.

Hvis du vil vide mere: Kontakt Lene Bornemann tlf. + 45 22 40 21 80

Hvis du synes godt om dette indlæg, skulle du tilmelde dig vores nyhedsbrev der kommer ca. 6 gange om året med historier om kreativitet, ledelse, organisationsudvikling og hvad vi ellers er nysgerrige på.

LB@ARTSinBUSINESS.DK – WWW.ARTSinBUSINESS.DK – følg os på: LinkedInTwitter