Engagement skaber kreativitet og nytænkning

Jeg har længe været meget optaget af at finde ud af hvilken virksomhedskultur der skaber den bedste grobund for kreativitet og nytænkning. På min vej igennem litteraturen, har jeg stødt på en række forhold, som jeg ikke har kunnet forstå. F.eks. at konkurrence fremmer idérigdom og jeg har også haft svært ved at forholde mig til billedet af den maltrakterede kunstner, der netop fordi han havde det så dårligt, skabte så stor kunst.

Fornylig læste jeg en artikel, der satte noget nogle af begreberne på plads for mig. Artiklen er fra bladet Fast Company. I artiklen lader de en forsker forholde sig til nogle af de myter der hersker om kreativitet.

Der er en myte, der går på, at hvis man har det dårligt følelsesmæssigt, bliver man mere kreativ. Van Gogh skulle være et eksempel på dette.T eresa Amabilie der leder et forskerteam ved Harvard Business School siger: ”Der er en udbredt opfattelse, at frygt og tristhed på en eller anden måde ansporer kreativitet. Der er en del af den psykologiske litteratur, der påpeger, at forekomsten af depression er højere blandt kreative forfattere og kunstnere – det deprimerede geni, der er utrolig originale i deres måde at tænke på. Men vi ser ikke denne sammenhæng i de undersøgelser, vi har lavet.”

I en analyse bad de 238 personer, der arbejder i kreative jobs i forskellige brancher og virksomheder, om at registrerer hvilke opgaver, samarbejdsforhold og følelser de oplevede på en given dag.

Forskergruppen analyserede herefter 12.000 registreringer og fandt, at kreativitet er positivt forbundet med glæde og kærlighed – og negativt forbundet med vrede, angst og nervøsitet.

”Undersøgelsen viste, at forsøgspersonerne var mere glade, når de fik kreative idéer, men de havde større sandsynlighed for at få dem, hvis de var glade dagen inden. Der er en form for cyklus: Når forsøgspersonerne synes deres arbejde er spændende, er der en større chance for, at de vil lave en tankemæssig association, der vil udvikle sig i løbet af natten og dukke op næste dag som en kreativ idé. Den ene dags glæde, forudsiger ofte den næste dags kreativitet.”
kreativitets myter

I artiklen ”The 6 Myths of Creativity” tilbageviser hun følgende seks myter om kreativitet:

1. Kreativitet kommer fra kreative typer
2. Penge er en stor kreativitetsmotivator
3. Tidspres fremmer kreativitet
4. Frygt fremmer kreativitet
5. Konkurrence slår samarbejde
6. En strømlinet organisation er en kreativ organisation

Forskernes konklusion er:
Hvis man arbejder med det man holder af – og får lov til at engagere sig dybt i det, og hvis arbejdet bliver værdsat og anerkendt – så vil kreativiteten blomstre.

Læs hele artiklen her

I ARTS in BUSINESS brænder vi for at fremme det nytænkende samarbejde på arbejdspladser. Vi tilbyder forløb og workshops, der inspirerer, motiverer og udvikler lederteams, afdelinger og projektgrupper.

Vores læringsteams består af en professionel kunstner og en erhvervserfaren proceskonsulent. Kunstneren bidrager med perspektiver, øvelser og historier hentet fra kunstens verden, og proceskonsulenten bidrager med processer hentet i den systemiske metode. I et levende og kvalificeret ”øvelokale” skabes der gennem involverende øvelser oplevelser, dialog og refleksion, der igen skaber nye måder at samarbejde på.

Hvis du vil vide mere: Kontakt Lene Bornemann tlf. + 45 22 40 21 80

Hvis du synes godt om dette indlæg, skulle du tilmelde dig vores nyhedsbrev der kommer ca. 6 gange om året med historier om kreativitet, ledelse, organisationsudvikling og hvad vi ellers er nysgerrige på.

LB@ARTSinBUSINESS.DK – WWW.ARTSinBUSINESS.DK – følg os på: LinkedInTwitter