Forandr dine spørgsmål – forandr verden!

Stiller du mange spørgsmål? Eller opfatter du det som en svaghed at skulle spørge? På nogle arbejdspladser har der udviklet sig en kultur, hvor det kan være pinligt at skulle spørge om noget. På sådan en arbejdsplads er det nødvendigt at gætte sig til, hvad de andre mener med det, de siger. Det giver en stor usikkerhed i kommunikationen – for hvem siger, at det er muligt at gætte sig til, hvad kollegaen mener med det, han eller hun siger? 

Jeg har oplevet, at der er et kontinuum fra, at der ikke bliver stillet spørgsmål til, at der hele tiden bliver stillet spørgsmål. Personligt er jeg tilhænger af spørgsmål, især hvis de spørgsmål, der bliver stillet, er nysgerrige og positive spørgsmål – spørgsmål, der bliver stillet for at hjælpe emnet og løsningen på vej. Og gerne på nye veje. 

Spørg når der er noget du ikke ved

Fem spørgsmål, som vi alle burde stille hinanden hele tiden

Vent lige … hvad?

Vi kan alle have en tendens til at konkludere på et for tyndt grundlag. For at styrke beslutningsgrundlaget har alle pligt til at spørge: Vent lige – vil du forklare lidt mere om dette, det lyder spændende. 

Jeg undrer mig over …?

Børn spørger: Hvorfor er himlen blå?  Hvorfor er vandet vådt? Hvorfor smager chokolade godt? Når børnene spørger, får de os til at tænke, begrunde og forklare tingene. Det samme giver en god dynamik på arbejdspladsen – det kan skabe nye ideer til at løse de opgaver, hvor du ellers kun kan svare: Fordi, det er sådan, vi altid har gjort. 

Kunne vi ikke i det mindste …?

Nogle gange kan der ikke skabes enighed om, hvilken vej der skal gås. Her kan spørgsmålet være det, der får en låst situation låst op: Kunne vi ikke i det mindste blive enige om nogle grundlæggende principper? Eller: Kunne vi ikke i det mindste begynde og så genoverveje det på et senere tidspunkt? 

Hvordan kan jeg hjælpe?

Heldigvis vil de fleste mennesker gerne vil hjælpe andre. Når en kollega har et problem, hjælper vi gerne kollegaen. Men ofte sker det på en måde, der er uhensigtsmæssig. Spørg i stedet: Hvordan kan jeg hjælpe? Det hjælper kollegaen til at tænke løsningsorienteret, og det hjælper kollegaen til at definere problemet, som er det første, der skal til for dels at tage ejerskab og dels for at løse det. 

Hvad er virkelig vigtigt?

Dette spørgsmål er også et, det kan og bør stilles tit. Det sikrer, at der bliver fokuseret på de rigtige ting. Og så er der en lang række andre, nysgerrige spørgsmål, der skal trænge sig på i alle sammenhænge, hvor mennesker har noget sammen. 

Inspiration

I ARTS in BUSINESS brænder vi for at fremme det nytænkende samarbejde på arbejdspladser. Vi tilbyder forløb og workshops, der inspirerer, motiverer og udvikler lederteams, afdelinger og projektgrupper.

Vores læringsteams består af en professionel kunstner og en erhvervserfaren proceskonsulent. Kunstneren bidrager med perspektiver, øvelser og historier hentet fra kunstens verden, og proceskonsulenten bidrager med processer hentet i den systemiske metode. I et levende og kvalificeret ”øvelokale” skabes der gennem involverende øvelser oplevelser, dialog og refleksion, der igen skaber nye måder at samarbejde på.

Hvis du vil vide mere: Kontakt Lene Bornemann tlf. + 45 22 40 21 80

Hvis du synes godt om dette indlæg, skulle du tilmelde dig vores nyhedsbrev der kommer ca. 6 gange om året med historier om kreativitet, ledelse, organisationsudvikling og hvad vi ellers er nysgerrige på.

LB@ARTSinBUSINESS.DK – WWW.ARTSinBUSINESS.DK – følg os på: LinkedInTwitter