Historier er lettere at huske

Kender du det, at du har hørt en historie, som du kan huske flere år efter – mens det er umuligt at komme i tanke om de fire ting, der stod på den indkøbsseddel, der ligger derhjemme?

Lige inden sommerferien var jeg på kursus i storytelling med skuespiller og historiefortæller Laura Kamis Wrang. Formålet med kurset var at træne det at fortælle en historie, og da alle deltagerne var selvstændige erhvervsdrivende, skulle vi hver især fortælle en historie om vores virksomhed. Vi lærte at finde guldet i vores historie – at bruge stemmen, kroppen og en masse energi til at understøtte budskabet. Det blev en god måde til at blive endnu skarpere til at tale foran andre og til at styrke budskabet.

Min historie handlede om, hvordan jeg begyndte at arbejde på broen mellem kunst og erhverv.

Lene fortæller historier

Den blev optaget på kurset, og du kan opleve den her 3:40.

Samtidig med, at historien virkede inspirerende på de andre deltagere, fik historien mig til at tænke på det, der i virkeligheden driver mig i mit arbejde i ARTS in BUSINESS – nemlig at stille nogle nye forandringsmetoder til rådighed. Nogle kunstneriske processer, hvor medarbejdere kan arbejde med emner og relationer, der ikke kan arbejdes med, hvis du bruger fx dialogbaserede metoder.

De kunstneriske processers styrker

Det er, fordi vi arbejder med sanser, med at prøve, med at gøre noget sammen, som vi aldrig har prøvet før. Når vi i dette trygge univers prøver at gøre noget nyt, virker det på os og vores relationer på samme måde, som hvis vi i hverdagen skal håndtere noget nyt. Vi får en øvesal, hvor vi kan arbejde med at prøve at forandre noget – og så se, hvad der sker. Som regel opstår der en masse positive muligheder, som netop disse metoder får frem.

Forestil dig, at du fx sidder og former en lille skulptur i ler. Det er længe siden, du sidst har arbejdet i ler – og fra du legede med ler som barn, husker du, at når du kommer vand på, skabes den glatte bløde overflade. Derefter er I to, der skal lave en skulptur sammen med udgangspunkt i din lille skulptur og det, den anden har lavet, og som slet ikke ligner din. I må ikke tale sammen. I prøver jer frem for at se, om I kan inspirere hinanden til enten at finde en bro mellem de to figurer – eller til at bygge dem sammen. Hvordan vil du reagere på denne opgave? Der er en stor sandsynlighed for, at du vil reagere på samme måde, som du plejer at reagere på opgaver – på aksen fra åben og imødekommende til lukket og fastholdende.

Det giver nogle oplevelser, som I tydeligt kan se og reflektere over og forholde jer til – ved at tale om processen fremfor at tale om personerne.

I ARTS in BUSINESS brænder vi for at fremme det nytænkende samarbejde på arbejdspladser. Vi tilbyder forløb og workshops, der inspirerer, motiverer og udvikler lederteams, afdelinger og projektgrupper.

Vores læringsteams består af en professionel kunstner og en erhvervserfaren proceskonsulent. Kunstneren bidrager med perspektiver, øvelser og historier hentet fra kunstens verden, og proceskonsulenten bidrager med processer hentet i den systemiske metode. I et levende og kvalificeret ”øvelokale” skabes der gennem involverende øvelser oplevelser, dialog og refleksion, der igen skaber nye måder at samarbejde på.

Hvis du vil vide mere: Kontakt Lene Bornemann tlf. + 45 22 40 21 80

Hvis du synes godt om dette indlæg, skulle du tilmelde dig vores nyhedsbrev der kommer ca. 6 gange om året med historier om kreativitet, ledelse, organisationsudvikling og hvad vi ellers er nysgerrige på.

LB@ARTSinBUSINESS.DK – WWW.ARTSinBUSINESS.DK – følg os på: LinkedInTwitter