Kunst skaber image [2/9]

Vi er i felt 2 af modellen. De kunstneriske oplevelser, der afvikles, påvirker i en vis udstrækning virksomhedens kultur, produkter og services, men har ikke den store påvirkning på udviklingen af medarbejderne. 

Kunst skaber image

Virksomheder kan højne deres profilering og omdømme ved at bruge kunst aktivt. Det gøres hyppigst gennem støtte eller sponsering af kunst, og det er i høj grad op til virksomheden, hvad den får ud af denne type samarbejde. Der kan med succes udvikles sponsorater gennem samarbejder med kunstnere og ensembler og derigennem nå nogle af de andre former, der er beskrevet i modellen. 

Case fra Volume

Volume er en virksomhed, der har specialiseret sig i denne form for aktiviteter i musikbranchen.

De præsenterer nogle af deres projekter her (7:16) og fortæller, hvordan de tænker om de samarbejder, de er med til at skabe. 

Volumes succeskriterier for et imageprojekt er (1) et skabende samarbejde mellem kunstner og virksomhed, (2) at der skal skabes med fokus på den, der skal opleve, (3) et tjek på, om historien er god nok, (4) et tjek på, om virksomheden og kunstnerne forstår hinandens virkelighed og (5) et tjek på, om indholdet bliver i orden. 

Case fra Deloitte

Da jeg i sin tid arbejdede som marketing director i Deloitte, gik vi ind i et sponsorat og et samarbejde i forbindelse med afholdelse af det internationale Melodi Grand Prix. Vi udviklede samarbejdet, så det var revisorer fra Deloitte, der talte jurystemmerne op. Det gav Deloitte synlighed, og Grand Prix’et fik til gengæld troværdighed fra det professionelle revisionsfirma. Samtidig brugte vi eventen til at invitere kunder til at overvære showet. 

Kender du eksempler på spændende image-samarbejder mellem kunst og erhverv? 

Gennemgang af modellen

Jeg vil i de kommende uger gennemgå resten af de 9 felter og beskrive cases, der kan give dig inspiration til, hvordan du kan bruge kunst til at skabe værdi på din arbejdsplads. 

Seriens indledning og felt 1 – underholdning, kan du læse her.

Hvis du ikke kan vente med at læse mere om modellen, kan du læse om den her – så er du helt klar til at høre om casene, når de kommer. 

I ARTS in BUSINESS brænder vi for at fremme det nytænkende samarbejde på arbejdspladser. Vi tilbyder forløb og workshops, der inspirerer, motiverer og udvikler lederteams, afdelinger og projektgrupper.

Vores læringsteams består af en professionel kunstner og en erhvervserfaren proceskonsulent. Kunstneren bidrager med perspektiver, øvelser og historier hentet fra kunstens verden, og proceskonsulenten bidrager med processer hentet i den systemiske metode. I et levende og kvalificeret ”øvelokale” skabes der gennem involverende øvelser oplevelser, dialog og refleksion, der igen skaber nye måder at samarbejde på.

Hvis du vil vide mere: Kontakt Lene Bornemann tlf. + 45 22 40 21 80

Hvis du synes godt om dette indlæg, skulle du tilmelde dig vores nyhedsbrev der kommer ca. 6 gange om året med historier om kreativitet, ledelse, organisationsudvikling og hvad vi ellers er nysgerrige på.

LB@ARTSinBUSINESS.DK – WWW.ARTSinBUSINESS.DK – følg os på: LinkedInTwitter