Kunst som investering [3/9]

Vi er i felt 3 af modellen. De kunstneriske oplevelser, der afvikles, påvirker i stor udstrækning virksomhedens kultur, produkter og services, men har ikke den store påvirkning på udviklingen af medarbejderne. 

kunst som investering

Kunst kan skabes og indarbejdes i produkter og services, hvorved de æstetiske eller oplevelsesbaserede effekter øges, og dermed øges deres værdi også. Kunst kan indkøbes og samles som en investering. Og kunst kan sælges – i form af forestillinger, arkitektur, design mv. 

Case Saxo Bank

Saxo Bank har brugt Birthe Laursen som kunstrådgiver, og hun har indrettet bankens arkitektonisk banebrydende domicil i Tuborg Havn. Bygningen er tegnet af 3xN, og Saxo Bank har valgt at lade kunsten spille en helt central rolle i de ansattes hverdag. Kunsten fungerer som et slags modspil til de særlige arbejdsforhold, som de fleste af de 600 medarbejder arbejder under som traders med skærmen og cyberspace som den egentlige arbejdsplads.

Modsat it-arbejdsværktøjerne stimulerer kunsten sanserne på anderledes vis og insisterer på en særlig fysisk kontakt. Saxo Banks direktør, Eric Rylberg, har tidligere udtalt sig om kunstens rolle i en virksomhed: 

“Jeg synes godt, der må være noget alvor i tilværelsen også, og jeg synes, kunst bliver ligegyldig, hvis det blot er en dekoration. Man må vel skelne imellem ren dekoration og rigtig kunst.”

(Berlingske Tidende, januar 2005) kilde

Case egetæpper

egetæpper har arbejdet kunst ind i sine produkter. Fra starten har egetæpper gjort meget ud af at vise, at et gulvtæppe også kan være kunst – eller i hvert fald kan indgå i et kunstværk. egetæpper har blandt andet samarbejdet med modedesigneren Christian Lacroix, ligesom de i forbindelse med kunstprojektet, Socle du Monde, har arbejdet sammen med John Kørner og Lilibeth Cuenca Rasmussen. Sidstnævnte har fået portrætter af mennesker med forskellig etnisk herkomst trykt på tæpper, og på den måde kommer begrebet vægtæppe til at få en helt ny betydning, for portrætterne kan hænge på væggen på lige fod med akvareller og oliemalerier.

“Det er vores filosofi, at kunstnere og industrien kan lære meget af hinanden. Industrien kan blandt andet betale noget af kunsten, og kunstnere kan være med til at gøre industrien dygtigere. Kunstnerne udfordrer os. Derudover bruger vi det selvfølgelig også markedsføringsmæssigt, fordi de laver nogle virkelig fede ting,” siger Jan Magdal Poulsen, som er marketing og brand manager hos egetæpper.

Kilde 

Se Helle Hoves fantastiske tæpper skabt efter hendes sand tegninger.

Kender du til andre virksomheder, der har investeret i kunst med en høj grad af effekt på virksomhedens kultur, produkter eller services?

Gennemgang af modellen

Jeg vil  gennemgå resten af de 9 felter og beskrive cases, der kan give dig inspiration til, hvordan du kan bruge kunst til at skabe værdi på din arbejdsplads.

Seriens indledning, felt 1 – underholdning og felt 2 – image kan du læse her.

I ARTS in BUSINESS brænder vi for at fremme det nytænkende samarbejde på arbejdspladser. Vi tilbyder forløb og workshops, der inspirerer, motiverer og udvikler lederteams, afdelinger og projektgrupper.

Vores læringsteams består af en professionel kunstner og en erhvervserfaren proceskonsulent. Kunstneren bidrager med perspektiver, øvelser og historier hentet fra kunstens verden, og proceskonsulenten bidrager med processer hentet i den systemiske metode. I et levende og kvalificeret ”øvelokale” skabes der gennem involverende øvelser oplevelser, dialog og refleksion, der igen skaber nye måder at samarbejde på.

Hvis du vil vide mere: Kontakt Lene Bornemann tlf. + 45 22 40 21 80

Hvis du synes godt om dette indlæg, skulle du tilmelde dig vores nyhedsbrev der kommer ca. 6 gange om året med historier om kreativitet, ledelse, organisationsudvikling og hvad vi ellers er nysgerrige på.

LB@ARTSinBUSINESS.DK – WWW.ARTSinBUSINESS.DK – følg os på: LinkedInTwitter