Kunst som underholdning [1/9]

Vi er i felt 1 i modellen. De kunstneriske oplevelser, der afvikles, påvirker kun i lille udstrækning virksomhedens kultur, produkter og services, men har ikke den store påvirkning på udviklingen af medarbejderne. 

underholdning Giovanis model 1

Oplevelsen kan være en teaterforestilling, en opera, en ballet, en koncert, en film eller en performance. Det kan også være en udstilling af billedkunst.

Når virksomheden vælger at bruge kunstneriske oplevelser til at underholde kunder, potentielle kunder og medarbejdere, kan der skabes et rum, der kan påvirke det – oftest passive – publikums følelser til at skabe et rum af nærvær og gode oplevelser. Det kan give virksomhedens ledere og sælgere mulighed for at udvikle relationerne til de mennesker, de samarbejder med. 

Cases fra Deloitte

Da jeg arbejdede som marketing director i Deloitte, et revisions- og management consulting-firma, inviterede vi vores kunder til arrangementer – f.eks. til det internationale Melodi Grand Prix, operaaftener og teaterforestillinger. 

Vi havde størst succes med de arrangementer, hvor vi skabte unikke oplevelser – som de, vi inviterede, ikke umiddelbart selv kunne købe sig til. F.eks. med introduktioner fra kunstnerne (få speciel viden), forpremierer (være blandt de første), premierer (kendt blandt de kendte), mulighed for at komme back-stage (se unikke steder) osv. Vi havde også stor succes med de arrangementer, hvor vi inviterede kundens ægtefælle med.

Ifølge partnerne i Deloitte, der deltog, gav det dem en mulighed for at styrke relationen til kunden og til at vise, at vi satte pris på at have dem som kunde. 

Case fra Telia

På forbrugermarkedet har jeg oplevet, at Telia har tilbudt mig 50 % rabat på biografbilletter om mandagen. Nu er det Matas’ kundeklub, der får tilbudt biografbilletter. 

Har du nogle erfaringer med virksomheders brug af kunst som (passiv) underholdning? 

Gennemgang af modellen

Jeg vil i den kommende tid gennemgå hvert af de 9 felter og beskrive cases, der kan give dig inspiration til, hvordan du kan bruge kunst til at skabe værdi på din arbejdsplads.

Seriens indledning kan du læse her.

Hvis du ikke kan vente med at læse mere om modellen, kan du læse om den her – så er du helt klar til at høre om casene, når de kommer i din indbakke.

I ARTS in BUSINESS brænder vi for at fremme det nytænkende samarbejde på arbejdspladser. Vi tilbyder forløb og workshops, der inspirerer, motiverer og udvikler lederteams, afdelinger og projektgrupper.

Vores læringsteams består af en professionel kunstner og en erhvervserfaren proceskonsulent. Kunstneren bidrager med perspektiver, øvelser og historier hentet fra kunstens verden, og proceskonsulenten bidrager med processer hentet i den systemiske metode. I et levende og kvalificeret ”øvelokale” skabes der gennem involverende øvelser oplevelser, dialog og refleksion, der igen skaber nye måder at samarbejde på.

Hvis du vil vide mere: Kontakt Lene Bornemann tlf. + 45 22 40 21 80

Hvis du synes godt om dette indlæg, skulle du tilmelde dig vores nyhedsbrev der kommer ca. 6 gange om året med historier om kreativitet, ledelse, organisationsudvikling og hvad vi ellers er nysgerrige på.

LB@ARTSinBUSINESS.DK – WWW.ARTSinBUSINESS.DK – følg os på: LinkedInTwitter