Læs, hvordan du kan bruge kunstens eksperimenter med involvering

Ny inspiration

På det seneste har jeg været til to arrangementer, hvor kunstnere inden for dans, teater og billedkunst delte deres erfaringer med at inddrage ikke-kunstnere i skabelse og/eller opførelse af en forestilling eller et værk. Nogle kalder det brugerinddragelse, andre kalder det deltagerinddragelse andre igen participatory.

Og i sidste uge var jeg til et arrangement, hvor to erfarne erhvervsledere, forhenværende Novo Nordisk-direktør Mads Øvlisen og forhenværende Nestlé-direktør Didier Laurent, reflekterede over deres erfaringer med at udvikle nye tiltag i deres virke som ledere. De kom begge ind på, hvor vigtigt det er at involvere kunder og medarbejdere i at udvikle virksomheder og nye produkter. Og også hvor svært det er. 

Kunst og erhverv har de samme udfordringer

Det, der slog mig, var, at det er akkurat de samme udfordringer, kunst og erhvervslivet står overfor: Hvordan kan vi involvere mennesker i det, vi gerne vil opnå – på en – også for dem – relevant, interessant og givende måde? Hvordan kan vi få dem til at folde sig ud?

I både kunst- og erhvervslivet arbejdes der med at finde ud af, hvordan det bedst kan ske. Og begge steder er der eksempler på dyb involvering – og på pseudoinvolvering.

Jeg har selv oplevet de bedste processer og resultater med at involvere dybt – det vil sige, de, der er med, forventes at tilføre processen deres viden, deres ideer og deres fulde opmærksomhed – og at de indgår i udviklingsarbejdet på lige fod med alle andre.

Jeg har til gengæld også været til fx borgermøder, hvor der ingen interesse var for input fra borgerne – det handlede reelt kun om at formidle de beslutninger, der allerede var taget, altså et eksempel på pseudoinvolvering (de kunne jo bare have skrevet til os.)

Kunst og erhverv kan inspirere hinanden

Det, jeg især er blevet inspireret af i forbindelse med de inddragende kunstneriske projekter, er kunstnerens evne til at:

  • Formidle den intention projektet er startet med
  • Formidle ideen bag projektet
  • Facilitere, at deltagerne byder ind med ideer og forslag i udviklingsprocessen
  • Give deltagerne mulighed for at prøve ideer af og inddrage dem i det endelige værk

Den store fordel ved eksperimenter med deltagelse i kunstneriske sammenhænge er, at det er så tydeligt at se, hvad involvering betyder for resultatet. Hvilke faciliteringsmetoder der fremmer involveringen – hvad der skal til for, at deltagerne folder sig ud.

Ledelsesteam

Hvordan kan I bruge kunst i jeres udviklingsprojekter?

Derfor er de forskellige kunstarter et fantastisk sted at hente inspiration til, hvordan man i erhvervslivet kan afprøve forskellige former for involvering – og se, hvad der virker. Hvad der får en ledergruppe, et team eller en projektgruppe til at folde sig ud. Eller hvad der får en gruppe kunder til at bidrage. Det er bare så tydeligt og nemt at se, når det er kunst, der skabes.

Kunsten kan bruges som et hurtigt arbejdende laboratorium for involvering.

Og så blev jeg bare glad for at få endnu nogle gode ideer til, hvordan designet af denne involvering kan ske – og hvilke muligheder der er for at skabe nogle processer, der inddrager viden, indsigt, holdninger og følelser hos de kunder/publikummer og de medarbejdere/kunstnere, der skal have glæde af det den fælles proces skaber.

I ARTS in BUSINESS brænder vi for at fremme det nytænkende samarbejde på arbejdspladser. Vi tilbyder forløb og workshops, der inspirerer, motiverer og udvikler lederteams, afdelinger og projektgrupper.

Vores læringsteams består af en professionel kunstner og en erhvervserfaren proceskonsulent. Kunstneren bidrager med perspektiver, øvelser og historier hentet fra kunstens verden, og proceskonsulenten bidrager med processer hentet i den systemiske metode. I et levende og kvalificeret ”øvelokale” skabes der gennem involverende øvelser oplevelser, dialog og refleksion, der igen skaber nye måder at samarbejde på.

Hvis du vil vide mere: Kontakt Lene Bornemann tlf. + 45 22 40 21 80

Hvis du synes godt om dette indlæg, skulle du tilmelde dig vores nyhedsbrev der kommer ca. 6 gange om året med historier om kreativitet, ledelse, organisationsudvikling og hvad vi ellers er nysgerrige på.

LB@ARTSinBUSINESS.DK – WWW.ARTSinBUSINESS.DK – følg os på: LinkedInTwitter