Stilhed – Quiet please!

Alfred Josefsen, fhv. dir. for Irma, skrev for fem år siden, hvordan ro kan løse opgaver. Hans inspiration gav mig et nyt perspektiv på travlhed, højt aktivitetsniveau og den evige tale om mangel på tid. Og desværre er det stadig aktuelt.

I vores arbejdskultur er det en grundlæggende overbevisning, at jo mere travlt vi har, des mere accepterede bliver vi. For vi tror på at der er en direkte sammenhæng mellem hvor hårdt vi arbejder og hvor gode resultater vi opnår. Heltene er de, der har travlt, mens de, der ikke arbejder så hårdt og længe, er en belastning for teamet. Denne fremherskende og udbredte overbevisning kan ses som et levn fra industrisamfundets tænkning.

arbejdspladsens lyd

Det er tankevækkende, så lang levetid en anskuelse, hvor man helt undlader at tænke kvalitet ind i arbejdet, har haft. Det handler om økonomi, omsætning og bundlinie – men kan manglen på kvalitet i virksomhedskulturen betale sig i længden?

Jeg møder ofte kunder, der – når vi skal arrangere en workshop, hvor vi skal arbejde med udvikling af deres samarbejde – har svært ved at finde tid i kalenderen. Men er der da tid til ikke at arbejde optimalt sammen?

For lidt refleksion
Thomas Geuken og Gitte Larsen fra Institut for Fremtidsforskning : ”Mange medarbejdere føler sig i dag overinformerede, men underreflekterede. Der er ikke tid til at tænke over tingene og hverdagens udfordringer på nye måder, fordi den bare kører derudaf.”

Gå hjem og sov
Lis Lyngbjerg Steffensen skrev en spændende artikel under denne overskrift, i Berlingske Nyhedsmagasin. Casen var at Novo Nordisk Engineering skulle bygge en fabrik på den halve tid, men ønskede at medarbejderne skulle arbejde i nogenlunde almindeligt tempo. Det lykkedes!

I artiklen står bl.a.:
“En af årsagerne til, at pauser, almindelig arbejdstid, ro og overblik er så afgørende, hvis man skal nå store mål eller finde kreative løsninger, er ren kemi og biologi. I den forreste del af hjernen sidder pandelapperne, og de sørger for, at vi kan planlægge og strukturere. Pandelapperne sørger også for, at vi ved, hvad der er passende social opførsel, at vi kan omgås andre mennesker og samarbejde.”

Har du gjort dig nogle tanker om hvordan vi kan arbejde bedre og mere effektivt i vidensamfundet, høre jeg gerne fra dig!

I ARTS in BUSINESS brænder vi for at fremme det nytænkende samarbejde på arbejdspladser. Vi tilbyder forløb og workshops, der inspirerer, motiverer og udvikler lederteams, afdelinger og projektgrupper.

Vores læringsteams består af en professionel kunstner og en erhvervserfaren proceskonsulent. Kunstneren bidrager med perspektiver, øvelser og historier hentet fra kunstens verden, og proceskonsulenten bidrager med processer hentet i den systemiske metode. I et levende og kvalificeret ”øvelokale” skabes der gennem involverende øvelser oplevelser, dialog og refleksion, der igen skaber nye måder at samarbejde på.

Hvis du vil vide mere: Kontakt Lene Bornemann tlf. + 45 22 40 21 80

Hvis du synes godt om dette indlæg, skulle du tilmelde dig vores nyhedsbrev der kommer ca. 6 gange om året med historier om kreativitet, ledelse, organisationsudvikling og hvad vi ellers er nysgerrige på.

LB@ARTSinBUSINESS.DK – WWW.ARTSinBUSINESS.DK – følg os på: LinkedInTwitter